Hoppa till huvudinnehåll

Lättläst

Välkommen till
Sjöfartsmuseet Akvariet!

 

På Sjöfartsmuseet Akvariet finns
tre våningar med historia om sjöfart.
Sjöfart är trafik på hav, sjöar och floder.

Det finns också levande havsmiljöer,
berättelser och utställningar.
Utställningarna handlar om kontakten
mellan hav och människa.

Sjöfartsmuseet Akvariet undersöker  
hur saker hör ihop,
till exempel hur livet till sjöss och
livet i hamnstaden hör ihop med
livet under vattenytan.

Vi undersöker också sambandet mellan
kunskaper och myter.
Kunskaper är det som människor vet
och myter är det som många tror på,
men som inte är sant.  

Göteborgs plats vid havet undersöker
vi också och hur viktigt havet är för
Göteborg som stad.

Sjöfartsmuseet Akvariet har mycket
mer än utställningar.
Vi har till exempel föredrag, båtturer
och vandringar i Göteborg.
Här finns något för både unga och gamla.

Öppet

Sjöfartsmuseet Akvariet är öppet
Tisdag, torsdag, fredag, lördag och
söndag klockan 10-17.
Onsdag klockan 10-20.

Stängt

Måndag är Sjöfartsmuseet stängt.

Kostnad

Biljett för hela året kostar 40 kronor.
Det är samma biljett för Göteborgs stadsmuseum,
Röhsska museet, Göteborgs konstmuseum och
Naturhistoriska museet.
Besökare under 25 år går in gratis.
Pensionärer som är folkbokförda i Göteborg
går också in gratis.

Hitta till Sjöfartsmuseet Akvariet

Sjöfartsmuseet Akvariet ligger vid Stigbergstorget.
Åk spårvagn 3, 9 eller 11 till museet.
Närmaste hållplats är Stigbergstorget.

Äta och dricka

Kaféet är öppet:
Tisdag, torsdag och fredag klockan 11-17.
Onsdag klockan 11-20.
Lördag och söndag klockan 10-17.

På plan 3 finns en matplats.
Det finns också en mikrovågsugn.
Där kan du värma din egen mat.
Barnstolar finns också.

Butik

Nära receptionen finns en butik.
I butiken finns olika saker att köpa.
Alla handlar om hav och sjöfart.

Samlingar

Samlingar är saker som man samlat.
I våra samlingar finns många saker,
till exempel fotografier, film, inspelade ljud
och gamla böcker.

Vi har över 25 000 saker i våra samlingar.
De äldsta sakerna är ungefär 500 år.
Vill du besöka våra samlingar?
Skicka e-post till samlingsenheten
info.sjofartsmuseet@kultur.goteborg.se.

Utställningar

Akvariet
Dyk ner under vattenytan och titta på
sjöhästar, korallrev och krabbor.
Korallrev är hem för fiskar och
andra djur i havet.

I akvariet kan du lära dig mer om havet
och få veta på vilket sätt drakfisken är giftig.
Du får också veta varför clownfisken byter kön.

Segelfartygens tid
Det är historia om svensk sjöfart.
Här finns berättelser från de gamla varven
och berättelser om livet ombord.

Ett varv är en plats där man bygger båtar
och reparerar båtar.

Amerikabåtar
Svenska Amerika Linien var ett rederi.
De hade båttrafik mellan Sverige och
Nordamerika.

På utställningen får du följa Amerika-
båtarnas historia och människorna
som åkte med dem.  
Både fattiga och rika människor åkte
med båtarna.   

Stad vid vatten
Utställningen berättar hur människor, varor
och idéer gjort Göteborg till en handels-stad.

T/S Supertuben
Lär dig lasta containrar, gör ditt eget sjöodjur
eller ta en tur i fiskebåten Skagul.

T/S Supertuben är en interaktiv utställning
för barn och unga.
Interaktiv betyder att människa och dator
arbetar tillsammans.

Fartyg på låtsas
Vi har en fartygs-simulator och med den
kan du testa att styra olika typer av fartyg
in till Göteborgs hamn.

En fartygs-simulator är inte ett riktigt
fartyg men du kan låtsas att du är
kapten på fartyget.

Fartygs-simulatorn passar bäst för dig 
som är 13 år eller äldre.

Knattegatt
Det är ett lekrum för mindre barn.
Här kan du säga hej till ett sjöodjur,
krama mjukis-djuren eller krypa in
i ett fartygsvrak.

Ett fartygsvrak är en gammal båt
som är skadad och inte går att laga. 

Läsrummet Gripsholm
Det är ett lugnt rum med böcker och
tidningar för den som vill läsa en stund.
Från läsrummet har du fin utsikt över
det som var Amerikabåtarnas kaj.

Utställningarna finns på svenska.
Ibland finns de också på engelska.

Sjöfartsmuseet Akvariet har även
utställningar som finns en kortare
eller längre tid.

Kontakt

Adress:
Sjöfartsmuseet Akvariet
Karl Johansgatan 1-3
414 59 Göteborg

Telefon: 031 3683550
E-post: info.sjofartsmuseum@kultur.goteborg.se

Hemsida: www.sjofartsmuseum.goteborg.se 
Facebook: Sjöfartsmuseet Akvariet – Göteborg
Instagram: sjofartsmuseetakvariet
#sjöfartsmuseetakvariet 

Utställningar

Orange fiskar simmar i akvarier

Akvariet 

Dyk ner under vattenytan och upptäck sjöhästar, korallrev och krabbor. Här kan du lära dig mer om vår havsmiljö, få veta på vilket sätt drakfisken är giftig eller varför clownfisken byter kön.  

Poster

Amerikafeber

På Svenska Amerika Liniens båtar färdades både emigranter och lyxresenärer. I utställningen får du följa Amerikabåtarnas brokiga historia och människorna som åkte med dem.  

Segelfartygens tid

Segelfartygens tid

Om svensk sjöfart ur ett historiskt perspektiv. Spännande berättelser från de gamla varven, vad som hände när ångfartygen kom och livet ombord. 

Bra att veta