Alla nyheter 02 september 2022

Bakom kulisserna på nya basutställningen Hav av historier

Utställningsproducent Jessica Rågholm och konservator Anna Billing-Wetterlundh inspekterar några av föremålen som ska visas för publik i december. Foto: Kristin Lidell

Maffiga fartyg och makalösa berättelser. Häng med på en exklusiv förhandstitt på några av de 400 föremål som kommer att visas i Sjöfartsmuseet Akvariets nya basutställning.

Det är bråda dagar på museet. Sex utställningar och ett helt nytt akvarium ska iordningställas inför öppningen den 10 december. På plan två kommer den stora, nya utställningen Hav av historier att breda ut sig på dryga 400 kvadratmeter.

– Besökarna kommer att mötas av en fullmatad utställning där hundratals föremål från våra samlingar visas tillsammans med filmer, arkivbilder och mängder av personliga berättelser från människor till havs under 400 år, säger utställningsproducent Jessica Rågholm.

Jessica Rågholm leder arbetet med den nya basutställningen Hav av historier. Foto: Kristin Lidell

Människan i fokus

I den nya utställningen är människan och hennes personliga berättelser i fokus. Här kommer sjöfarare, passagerare, saltslavar, emigranter, upptäckts- och handelsresanderesande och globetrotters till tals via brev, anteckningar, intervjuer och föremål.

Jessica Rågholm, utställningsproducent

Besökarna får följa såväl dramatiska skeppsbrott som vardagslivet ombord, lära sig mer om fruktade sjukdomar till havs och ta del av Sveriges mörka koloniala historia.

– Här finns något för alla och utställningen kommer att locka till återbesök flera gånger. Den kommer att vara så omfångsrik, säger Jessica Rågholm.

Nya upptäckter i samlingarna

Under tiden museet varit stängt för om- och tillbyggnad har utställningens projektgrupp haft mer tid att djupdyka i museets samlingar.

– Vi har kunnat researcha mer än vi brukar, det har varit en lyx. Vi har hittat föremål och berättelser som vi inte ställt ut tidigare och som vi inte visste att vi hade. Som berättelsen om majornabon Big-Charlie som räddade en liten flicka i Australien och äventyraren Signe Berlins arkivfilmer. Dessa kommer att visas sida vid sida av mer välkända berättelser om exempelvis kaparen Gathenhielm och Ostindiska kompaniet, säger Jessica Rågholm.

Från pandemitofflor till fartygsmodeller

Just nu pågår arbetet med att förbereda och rengöra de 400 föremål som kommer att visas i utställningen. Konservator Anna Billing-Wetterlundh hör till dem som får umgås tajt med materialet, när hon topsar, torkar och iordningsställer allt för publik.

Ett mastigt jobb. Det tog två dagar för konservatorn Anna Billing-Wetterlundh och en kollega att rengöra fartygsmodellen Amaranthe. Foto: Kristin Lidell

– Det bästa med det här jobbet är att man får komma så otroligt nära. Fartygsmodellerna med alla sina detaljer har varit väldigt roligt att närstudera. De föremål jag blir mest fascinerad över är annars vardagsföremål som människor har använt, till exempel tofflorna som en patient har burit på karantänstationen Känsö, säger Anna Billing-Wetterlundh.

Tjuvkik: fyra föremål i utställningen

Ta en titt på fyra fantastiska föremål i kommande utställningen Hav av historier. Klicka dig framåt i bildspelet med hjälp av pilen.