Alla nyheter 27 september 2023

Love, 7 år, namngav Akvariets hajar

I samband med att två svartfenade revhajar flyttade in på Sjöfartsmuseet Akvariet i somras utlyste museet en namntävling. Drygt 1 500 fantasifulla förslag strömmade in från publiken. Sjuårige Love Fältjägers förslag ”Hajdi” utsågs av en enig jury – och som tack för hjälpen bjöds han in att mata hajarna under en namngivningsceremoni.

– Det finns ett jättestort intresse för våra hajar hos publiken, framför allt våra yngre besökare. Vi ville möta deras engagemang för djuren i våra akvarier och involvera dem i namngivningen, säger Carina Sjöholm, museichef.

Väl på plats i Akvariet fick Love Fältjäger och hans medföljande förälder möta akvariets marinbiologer Martin Garwood och David Sällström, som berättade mer om hajarna. Diplom och gosedjur överräcktes också av Carina Sjöholm. Men det kanske bästa av allt: Love fick också prova på att mata hajarna. Fisk och bläckfisk stod på lunchmenyn.

Hajdi och Vega

Förutom Love Fältjägers förslag ”Hajdi” utsågs namnet ”Vega” som inkom från museets personal. Tävlingsjuryn fastnade för Vega, då det både är namnet på en stjärna och namnet på en viktig havsexpedition som speglas i museets basutställningar.

Martin, Akvariets marinbiolog, dyker ner med namnen.

Love på plats vid hajarnas matningsstation.