hav av historier

M/S Kungsholm

Ett fartyg som bar på berättelser 

M/S Kungsholm.

M/S Kungsholm (1928) var det berömda systerfartyget till M/S Gripsholm. Trots att Kungsholm var lillasyster var det ett större fartyg, men det fanns även andra stora skillnader. Låt oss ta er med på en resa genom fartygets historia.

Ett elegant skepp

Den största skillnaden var inredningen i elegant art deco. Helt annorlunda än M/S Gripsholm vars inredning var inspirerad av vasaborgar och svensk stormaktstid. Det verkar som att man snabbt drog åt sig lärdomar om att en internationell publik inte var så intresserad av ett grandiost svenskt förflutet utan istället tilltalades mer av verkligt modern inredning. Det blev Sveriges främsta inredningsfirmor och konstnärer som fick inreda båten och Carl Bergstens arkitektkontor ritade hela inredningen.​

Interiör från första klass trapphall. Bild: Svenska Amerika Linien, 1928.

Interiören från Kungsholm blev därmed storslagen och betoningen låg på modern lyx. Möblerna i första klass var från NKs verkstäder (snickerifabrik) i Nyköping, mattor av Märta Måås-Fjetterström, konst av Isaac Grünewald, skulptur av Carl Milles och Ansgar Almquist. Fartyget blev därmed ett flytande skyltfönster för svensk formgivning.

1 klass sällskapsrum på Kungsholm, ”Atlantens vackraste rum”. Det var ombord på det här fartyget, i första klass, som den unge Jan Myrdal korsade Atlanten med sina föräldrar 1938.​

Ett flytande klassamhälle

M/S Kungsholm, som många fartyg på denna tiden, visade upp ett tydlig klassamhälle. Första klass, eller Cabin Class som den kom att kallas, hade mycket större utrymme och fler personal. Det fanns inga låsta dörrar mellan däcken, men om Tredje klasspassagerarna rörde sig uppåt i båten blev man utkörd av personalen, även om undantag fanns.

Det finns dock flera exempel på rörligheten mellan klasserna. Ett exempel är historien om några barn i tredje klass som smet upp till första klass för att sjunga för passagerarna. Dricksen de fick tog de med sig till sin mor som tog med dem upp igen. När modern frågade vem som gett barnen pengar blev svaret ”vi vill inte ha tillbaka några pengar, men de kan få mer istället”. Ett annat exempel är herrar från första klass som mer än gärna gjorde utflykter ner till tredje klass, där det fanns betydligt fler kvinnor. De ville flörta, men också slippa den instängda respektabiliteten. Det var helt enkelt roligare i tredje klass. Men det kunde bli bråk – det var inte alltid säkert att de var välkomna!​

Inifrån M/S Kungsholm.

Kända svenskar ombord

M/S Kungsholm har huserat många stora namn genom åren. Kung Gustav V, Greta Garbo och Jan Myrdal för att nämna några.

Gustav V ombord M/S Kungsholm lämnar Göteborg.

M/S Kungsholm under andra världskriget

Kungsholm var under krigets första tid sysselsatt med kryssningar i Västindien, men beläggningen var inte så stor. I december 1941 beslagtog den amerikanska flottan fartyget (tillsammans med sex andra stora kryssningsfartyg som låg inne). Detta för att använda dem till trupptransportfartyg. Övertagandet var bryskt och ombyggnaden snabb.

Ett fartyg som ursprungligen anpassats till 400-600 förstaklasspassagerare stöptes om till ett fartyg för upp till 6000 amerikanska soldater. All den fina inredningen röjdes ut, såldes, stals, försvann och ersattes med hängmattesystem för soldaterna.

Efter kriget såldes Kungsholm, svårt sliten och brandskadad, billigt tillbaka till SAL, som snart sålde den vidare. Den skrotades 1965.​

Bilder från M/S Kungsholm

Det finns många bilder från M/S Kungsholms interiörer som alla berättar sin egen historia. Du hittar dem genom att botanisera i våra samlingar.

Sök i samlingarna här

Interiör från simhallen.