digiseum
Indiana
Inredning för besättning och passagerare är en stor och arbetskrävande del av ett fartygsbygge. Här kikar vi närmare på Fartyget INDIANA och dess inredning.
Inredning för besättning och passagerare är en stor och arbetskrävande del av ett fartygsbygge. Här kikar vi närmare på Fartyget INDIANA och dess inredning.
I museets arkiv har vi en samling av ritningar och dokument angående nybyggda fartyg för Rederiaktiebolaget Transatlantic. I juli 1954 beställde rederiet ett lastfartyg för sin trafik för Nordamerika.
Fartyget INDIANA levererades den 22 september 1956 från byggvarvet Eriksbergs Mekaniska Verkstad i Göteborg.
Bland ritningarna fanns också materialprover för inredningen. Tyger till möbler och gardiner samt prover på material till skottpaneler och tak.
Skissen visar en preliminär skiss över inredningen och i ett dokument kan man läsa att rederiet hade en del förslag till ändringar av varvets ritningar.
Materialprover för inredningen.
De svartvita fotografierna av inredningen tagna i samband med leveransen blir mer intressanta när man samtidigt kan se och känna på materialproverna.
Fartygets röksalong var avsedd för passagerare och befäl. På 1950-talet var det fortfarande vanligt att lastfartyg i linjetrafik tog passagerare innan flyget konkurrerade ut denna trafik.
Vi har ingen vetskap om vad som skedde med inredning och möbler efter att fartyget togs ur bruk, men förhoppningsvis hamnade de fina sofforna och fåtöljerna i något pakistanskt hem.
INDIANA seglade på Nordamerikalinjen fram till 1967 då hon flyttades över till Västafrika-trafiken. 1976 Såldes fartyget till ett grekiskt rederi och 1984 var det slutseglat. Fartyget skrotades på Gadani Beach i Pakistan.