digiseum

M/S Stockholm

Ett av de mest kända är utan tvekan passagerarfartyget M/S Stockholm, levererat 1948 till Svenska Amerika Linien. Fartyget skulle snart komma att bli odödligt för både sin elegans och sin dramatiska sjöfartshistoria.

Kollisionen som skrev in fartyget i historieböckerna

Natten den 25 juli 1956 inträffade en av de mest omtalade olyckorna i modern passagerarsjöfart. Utanför Nantucket, USA, kolliderade M/S Stockholm med den italienska oceanångaren Andrea Doria. Den senare sjönk och 46 människor omkom. Stockholm klarade sig från att gå under, men fem besättningsmän miste livet i samband med kollisionen. Efter olyckan bogserades Stockholm till New York, där hon reparerades och åter sattes i trafik – trots att hennes förstäv var kraftigt demolerad vid sammanstötningen. Den ombyggda förstäven skulle bli ett av hennes mest igenkännliga drag under kommande årtionden.

Ett långt liv under många namn

Efter reparationen började en ny och brokig resa för fartyget. Under mer än sex decennier seglade hon under en rad olika namn och rederier, bland annat: Völkerfreundschaft, Athena, Azores och Astoria (från 2016). I början av 1990-talet genomfördes en omfattande totalombyggnad. Resultatet blev att mycket av hennes ursprungliga utseende gick förlorat – en påminnelse om hur fartyg ofta förändras i takt med nya användningsområden och marknader.

Ritningar som bevarar det som gått förlorat

Götaverkens ritningsarkiv visar fartygets historia på ett sätt som inget foto längre kan. Här finns allt från stora stål- och skrovritningar till minutiösa detaljritningar – som exempelvis en ritning av en grabbstångshållare. Genom museets bildarkiv kan vi dessutom se hur dessa detaljer en gång såg ut ombord. När fartyget byggdes om försvann många av dessa originaldelar för alltid, men ritningarna finns kvar som ett tekniskt och historiskt arv.

Slutet – väntat men ändå vemodigt

Sedan december 2020 låg Astoria upplagd i Rotterdam i väntan på sitt öde. Hennes höga ålder och relativt blygsamma storlek, jämfört med dagens kryssningsfartyg, gjorde att hotet om skrotning ständigt hängde över henne. Som fartyg under portugisisk flagg krävdes dessutom att eventuell skrotning skedde på ett EU-godkänt återvinningsvarv. I juni 2023 hölls den avgörande auktionen där den flamländska återvinningsfirman Galloo köpte fartyget för 200 000 euro. Därefter bogserades Astoria till Ghent i Belgien för att påbörja sin sista resa – nedmonteringen. Företaget beräknar att kunna återvinna hela 97 procent av fartygets material.