Alla nyheter 10 oktober 2022

Bakom kulisserna på Sjöfartsmuseets nya barnutställningar

Utställningsproducenterna Maria Aunell och Maja Björk Lindahl speglar sig i kommande utställningen Stora Blå. Foto: Sjöfartsmuseet Akvariet

Gosa med havstulpaner och hälsa på hemma hos havet. I två nya utställningar för barn bjuds besökarna in att utforska och lära känna havet med alla sinnen.

När Sjöfartsmuseet Akvariet slår upp portarna igen den 10 december väntar inte mindre än två nya basutställningar för barn högst upp i huset på plan 3. Knattegatt, som riktar sig till de allra minsta (0-3 år) och deras vuxna, är en mjuk och ombonad undervattensmiljö full av saker att upptäcka. Här kan barnen plocka, stapla, skruva på rattar, skapa bubblor och krypa in i mjuka havstulpaner och en gosig bläckfisk.

– Det kommer att vara ett jättehärligt rum att vara i, med många taktila element. Vi har samarbetat med studenter från Child Culture Design vid HDK, som researchat mycket kring barns utveckling och utgått från just den här åldersgruppens behov och utforskande lek, säger Maria Aunell, som arbetar som utställningsproducent för Sjöfartsmuseets barnutställningar tillsammans med kollegan Maja Björk Lindahl.

Det kommer att vara ett jättehärligt rum att vara i, med många taktila element.

Maria Aunell, utställningsproducent

De har också lyssnat in besökarnas önskemål om en ny och uppfräschad matplats i anslutning till barnutställningarna. Här finns det nu tillgång till pentry med microvågsugnar och rinnande vatten.

Studenter vid HDK har designat barnutställningen Knattegatt i samarbete med Sjöfartsmuseet. Här finns gott om saker att göra för små upptäckare, som att skruva på rattar och väcka bläckfiskar till liv bland annat. Foto: Sjöfartsmuseet Akvariet

Vill väcka kärlek till havet

I utställningen Stora blå, som riktar sig till de lite större barnen (4-10 år) och deras vuxna, ges möjlighet att ytterligare fördjupa sin relation till havet.

– I utställningen vill vi framförallt väcka en kärlek till havet. Vår utgångspunkt från början har varit havet och klimatkrisen, och vi har sett att kunskap i sig inte räcker för att skapa förändring. Vi vet också att många barn och vuxna idag lider av klimatångest. Vår utställning kan förhoppningsvis fungera som en slags lindring, där man får lov att pausa, utforska miljöer tillsammans och komma i kontakt med sina känslor, säger Maria Aunell, som bland annat anlitat Klimatpsykologerna i arbetet med utställningen.

Maria Aunell, utställningsproducent

I Stora blå är havet ett eget subjekt som talar med besökaren, för att göra det enklare att relatera till. Och havet pendlar, precis som i verkligheten, mellan meditativt lugn och en överväldigande kraft.

– Målet är att man går ifrån med känslan att man träffat och varit på besök hemma hos havet. Att man lämnar oss med en varm känsla och är fascinerad och nyfiken, säger Maria Aunell.

Maja Björk Lindahl och scenografen Luise Midtgaard framför en vågprojektion som kommer att möta besökaren i början av utställningen. Foto: Sjöfartsmuseet Akvariet

Wow-intryck och relationsdramaturgi

För formgivningen står den danska scenografen Luise Midtgaard, som har utgått från en tydlig dramaturgi där besökaren får lära känna havet i fem kapitel eller miljöer. Det första wow-intrycket grundläggs i en diamantformad visuellt tilltalande spegelsal, leder vidare genom en fascinerande vågprojektion och övergår till en lugn meditation på golvet tillsammans med havet under vattenytan.

Scenografen Luise Midtgaard i färd med att plocka fram rekvisita i utställningen. Mässingsrören ska bli till kikhål i ett båtskrov och glasbitarna blir till minnesföremål i havets arkivskåp. Foto: Sjöfartsmuseet Akvariet

– Akvariet jobbar med havet ur ett naturvetenskapligt perspektiv och den här utställningen kompletterar med andra dimensioner som ger en förståelse som känns i kroppen. Här står känsla och upplevelse i fokus, säger Maja Björk Lindahl, utställningsproducent.

I anslutning till utställningen ligger museets Studio, som både fungerar som en plats för workshops och slutpunkt för utställningen, där barnen kan dela med sig av sin upplevelse. Här finns också en lugn läshörna och tips på hur man kan engagera sig för havet.

Utställningarna Knattegatt och Stora blå öppnar när museet öppnar 10 december. Läs mer om kommande utställningar här.