Alla nyheter 23 april 2024

Sjöfartsmuseet Akvariet är Årets museum 2024!

Nu står det klart att Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg blir Årets museum 2024. Priset delas ut årligen av Sveriges Museer och Svenska ICOM till ett svenskt museum som visar prov på innovativ och angelägen verksamhet. Syftet är att uppmärksamma utmärkt museiarbete och att inspirera andra museer till nytänkande verksamhet av högsta kvalitet.

Vinnaren presenterades på museernas vårmöte i Karlstad den 23 april och priset delades ut av Karin Svanborg-Sjövall, statssekreterare vid kulturdepartementet. Sveriges Museer och svenska ICOM (International Council of Museums) står bakom den prestigefyllda utmärkelsen.

Ur motiveringen till Årets museum

– Vi är otroligt stolta och glada över priset, som vi ser som ett kvitto på allt hårt arbete vi har lagt ner på det nya Sjöfartsmuseet Akvariet. Efter en stor om- och tillbyggnad av museet har vi fördubblat våra publiksiffror och vi ser att nya målgrupper hittar till oss. Nu hoppas vi att ännu fler hittar hit och upptäcker vad vi har att erbjuda, säger Carina Sjöholm, museichef.

Mångfacetterad besöksupplevelse med havet i fokus

I december 2022 slogs portarna upp till nya Sjöfartsmuseet Akvariet, efter den största om- och tillbyggnaden i museets historia. Med nya utställningar för barn och vuxna och ett helt nybyggt akvarium – som rymmer livsmiljöer från hela världen och ett av Europas största akvarier för utrotningshotade koraller – bjuds publiken på upplevelser av havet för alla sinnen.

– I det nya museet kan publiken utforska människans relation till havet och havets betydelse för människan ur ett kulturhistoriskt och marinbiologiskt perspektiv. Genom att erbjuda kunskap, förståelse och en relation till havet vill vi skapa både hopp och intresse för vårt gemensamma kulturarv, vår framtid och miljö, säger Carina Sjöholm.

Juryns motivering lyder:

Sjöfartsmuseet Akvariet har genom en omfattande och välplanerad flerårig förvandlingsprocess förnyat både byggnad, innehåll och hela museiverksamheten från grunden, vilket resulterat i en ny mångfacetterad besöksupplevelse. Det insiktsfulla målgruppsarbetet och modet att tänka nytt, parat med forskning och uppsökande verksamhet i gränslandet mellan kultur och natur, har resulterat i en värdeskapande korsbefruktning. Sjöfartsmuseet Akvariet fungerar idag som en arena för kunskap, engagemang och handling som ger inspiration till besökare att ta aktiv del i att bevara vår historia, våra hav och vår planet.

FAKTA om Årets Museum: Årets museum, museernas nationella pris, delas i år ut för 28:e gången. Sveriges Museer och Svenska ICOM står bakom den prestigefulla utmärkelsen. Övriga nominerade till priset var Bildmuseet i Umeå och Eskilstuna Stadsmuseum. Årets museum ska visa på särskild relevans och utgöra en angelägen och inkluderande arena för människor och samhället. Museet ska även ge inspiration och uppvisa framstående exempel på innovativ verksamhet samt arbeta med kunskapsuppbyggnad genom att ge fördjupade insikter och nya perspektiv.

I juryn för Årets museum 2024: Lisa Månsson, överintendent Naturhistoriska riksmuseet, Christian Penalva, utställningschef vid Kulturen i Lund, Olof Hermelin, museichef Östergötlands museum, Nils M Jensen, direktör för Organisationen Danske Museer, Cecilia Wikström, stiftelsedirektör för Beijerstiftelsen och Anders Walls stiftelser.