Alla nyheter 16 februari 2024

Sjöfartsmuseet Akvariet nomineras till Årets museum 2024

Den prestigefulla utmärkelsen Årets museum delas ut årligen av Sveriges Museer och Svenska ICOM till ett svenskt museum som visar prov på innovativ och angelägen verksamhet. Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma utmärkt museiarbete och att inspirera andra museer till nytänkande verksamhet av högsta kvalitet.

– I december 2022 slog vi upp portarna upp till nya Sjöfartsmuseet Akvariet, efter den största om- och tillbyggnaden i museets historia. Med sex nya utställningar för barn och vuxna och ett helt nybyggt akvarium – som rymmer livsmiljöer från hela världen och ett av Europas största akvarium för utrotningshotade koraller – bjuder vi på upplevelser av havet för alla sinnen. Vi är otroligt stolta och glada över nomineringen, som vi ser som ett kvitto på allt hårt arbete vi har lagt ner i det nya museet. Vi har fördubblat våra publiksiffror under första öppningsåret och vi ser också att nya målgrupper hittar oss. Nu hoppas vi att nomineringen gör att ännu fler hittar hit, säger Carina Sjöholm, museichef.

Sjöfartsmuseet Akvariets barnutställning Stora blå. Foto: Kristin Lidell

Mångfacetterad besöksupplevelse

Årets museum ska visa på särskild relevans och utgöra en angelägen och inkluderande arena för människor och samhället. Museet ska även ge inspiration och uppvisa framstående exempel på innovativ verksamhet samt arbeta med kunskapsuppbyggnad genom att ge fördjupade insikter och nya perspektiv.

– I det nya museet kan publiken utforska människans relation till havet och havets betydelse för människan ur ett kulturhistoriskt och marinbiologiskt perspektiv. Genom att erbjuda kunskap, förståelse och en relation till havet vill vi skapa både hopp och intresse för vårt gemensamma kulturarv, vår framtid och miljö, säger Carina Sjöholm.

Juryns motivering för Sjöfartsmuseet Akvariets nominering lyder:

”Sjöfartsmuseet Akvariet har genom en omfattande och välplanerad flerårig förvandlingsprocess förnyat både byggnad, innehåll och hela museiverksamheten från grunden, vilket resulterat i en ny mångfacetterad besökarupplevelse. Sjöfartsmuseet Akvariet fungerar idag som en arena för kunskap, engagemang och handling som ger inspiration till besökare att ta aktiv del i att bevara vår historia, våra hav och vår planet.”

Motivering till nomineringen för Årets museum

– Årets slutkandidater visar exempel på museernas potential och betydelse i samhället och kan inspirera museisverige, säger Christian Penalva, ledamot i juryn, sekreterare i Svenska ICOM och utställningschef på Kulturen i Lund.

Prisutdelning med Parisa Liljestrand

Vinnaren presenteras på museernas vårmöte i april i Karlstad och priset delas ut av kulturminister Parisa Liljestrand. Övriga nominerade är Bildmuseet i Umeå och Eskilstuna Stadsmuseum.

Fakta om Årets Museum

Årets museum, museernas nationella pris, delas i år ut för 28:e gången. Sveriges Museer och Svenska ICOM står bakom den prestigefulla utmärkelsen.

Förslag på museer att nominera till Årets museum kommer från allmänheten. I år har juryn, som bland annat består av representanter från Sveriges Museer och Svenska ICOM, fått in över 30 förslag och valt ut tre slutkandidater: Bildmuseet i Umeå, Eskilstuna Stadsmuseum och Sjöfartsmuseet Akvariet. Vinnaren presenteras på museernas vårmöte i april i Karlstad och priset delas ut av kulturminister Parisa Liljestrand.

I juryn för Årets museum 2024: Lisa Månsson, överintendent Naturhistoriska riksmuseetChristian Penalva, utställningschef vid Kulturen i Lund, Olof Hermelin, museichef Östergötlands museum, Nils M Jensen, direktör för Organisationen Danske Museer, Cecilia Wikström, stiftelsedirektör för Beijerstiftelsen och Anders Walls stiftelser.