Alla nyheter 05 oktober 2021

Nyhet – Total make over på Sjöfartsmuseet Akvariet

Välkommen till vår nya webbplats som också bjuder på ett första smakprov på vår nya visuella identitet! Nu är det drygt ett år kvar tills det nya museet öppnar och det arbetas febrilt med allt från utställningar till korallodlingar i akvariet och olika processer inför nyöppningen hösten 2022. Vår nya webbplats bjuder förhoppningsvis en tilltalande och användarvänlig upplevelse som kommer att utvecklas och fyllas på med mer innehåll efterhand som det nya museet och akvariet tar form.

Alla är välkomna!

Uppdraget att ta fram en ny identitet gick till byrån Valentin Experience. I nära samarbete med museet har de hämtat färgskalan från havets oändliga nyanser, marina djur och kustnära växtlighet. I logotypen möts verksamhetsområdena sjöfartshistoria och akvarium, där museets initialer krokar i varandra och bildar en böljande helhet. Med formspråket finns en önskan av öppenhet och inspiration – att alla ska känna sig välkomna; både stora som små, göteborgare som världsmedborgare.

Med drygt ett år kvar till vi öppnar det nya Sjöfartsmuseet och Akvariet så är det roligt kunna bjuda in publiken att följa vårt arbete på vår nya hemsida. På ett lekfullt sätt visar den nya visuella identiteten mötet mellan människa och hav och livet runt havsytan, det vi jobbar med på Sjöfartsmuseet Akvariet varje dag. I jämförelse med vår tidigare profil så vänder sig den sig i högre grad till våra unga besökare som är en viktig del av vår publik, säger Carina Sjöholm, museichef på Sjöfartsmuseet Akvariet.

Det nya Sjöfartsmuseet Akvariet öppnar hösten 2022. Under tiden får du gärna hålla koll på vår webbplats och läsa spännande historier i vårt Digiseum eller ta del av alla de aktiviteter som sker utanför huset.

Alla aktiviteter
Museernas dag
Lör 20 apr
Museernas dag Välkommen den 20 april då det är Museernas dag med fri entré!
Vandring: Järnbärarnas Haga
Ons 24 apr
Vandring: Järnbärarnas Haga Haga anlades som förstad till Göteborg på 1600-talet men fungerade också som ett område för militären.
Fullbokat
Tors 25 apr
Guidad intro: Haenyeo – havets kvinnor På torsdagar under våren håller värdskapet i en kortare visning som ger en introduktion till den återvändande succéutställningen Haenyeo – havets kvinnor.
Föredrag: Amerikaväskan
Tors 25 apr
Föredrag: Amerikaväskan Det handlar om den stora utvandringens tid och vi berättar om några olika emigranters öden. Vilka var de? Varför reste de ut och vad hände i Amerika?
Tors 2 maj
Tors 2 maj
Vandring: Slottsberget
Ons 8 maj
Vandring: Slottsberget Vi berättar om varvets utveckling och om hur platsen förändrats efter det. Och om hur det gick till när det största djur som någonsin kommit till Göteborg hamnade på Lindholmen.
Fullbokat
Tors 9 maj