Alla nyheter 10 november 2022

Bakom kulisserna på det nya Akvariet

En randig pincettfisk simmar bland färgglada koraller

I det nya Akvariet kan publiken snart ta del av ett hundratal utrotningshotade korallarter och vackra fiskar. Foto Kristin Lidell.

En undervattenvärld med världshavet i fokus. Europas största samling av levande koraller. Ett publikt havsforskningslaboratorium och en utställning om havets betydelse för allt liv. Dyk ner bakom kulisserna och spana in höjdpunkterna i det nya Akvariet.

– Vi vill ta med besökaren på en undervattensresa runt hela jorden. Därför kommer vi att visa upp livsmiljöer och spännande djur och fiskar från hela världen. Från västkustens sej och torsk till udda tropiska fiskar, djur och koraller, säger Björn Källström, utvecklingsledare för Akvariet.

Dubbelt så stor akvariehall under marken

Det nya Akvariet har grävts ut under marken i parken mot Karl Johansgatan och är inte synligt från utsidan. Det har blivit dubbelt så stort till ytan och akvarierna rymmer tio gånger så mycket vatten än tidigare. Det största akvariet, Korallhavet, rymmer 30 ton korallsten, två ton sand, drygt 400.000 liter vatten – och ett levande korallrev. Här kan besökarna ta del av ett hundratal utrotningshotade stenkoraller och följa hur ett korallrev växer fram över tid.

Vi vill ta med besökaren på en undervattensresa runt hela jorden.

Björn Källström, utvecklingsledare

”Till en början kommer korallerna att vara ganska små, men inom något år kommer de att växa till sig. Besökarna kommer att få möjlighet att följa utvecklingen under tid,” säger Björn Källström, forskare och utvecklingsledare på Akvariet. Foto: Sjöfartsmuseet Akvariet

Korallhavet är inte bara ett av Europas största akvarium för levande koraller – det är också ett forskningsakvarium och en levande genbank. En gemensam databas är under uppbyggnad som ska knyta samman andra publika korallakvarier i Europa – och på sikt hela världen.

Akvariets personal bygger interiören till det stora korallakvariet med hjälp av 30 ton korallsten. Foto: Kristin Lidell

Ny utställning om det livsviktiga havet

I det nya Akvariet kommer det att finnas femton akvarier som visar upp miljöer från olika delar av världshavet, från kalla djuphavsakvarium till varma tropiska vatten. I utställningen Vattenplaneten bjuds besökarna på fördjupad kunskap om hur havet fungerar och hur livsavgörande det är för planeten vi bor på.

– Vi vill sprida havsmedvetenhet och kunskap om hur vi påverkas av havet, men också hur vi påverkar havet i form av klimatförändringar. I utställningen kan besökarna titta på fossiler, läsa, titta på roliga explainer-filmer eller bara fascineras av livsmiljöerna i våra akvarier, säger marinbiolog Jens Ulvås, som producerat utställningen tillsammans med kollegan Pernilla Elmtén.

Målet för akvariet är att våra besökare ska lära sig mer om havet – och inspireras att vara med och bevara havsmiljön för kommande generationer.

Björn Källström, utvecklingsledare

Ett interaktivt publikt laboratorium

Nytt är också ett publikt experimentlaboratorium, Ocean lab, som kommer att finnas i anslutning till akvariehallen, där besökarna kan bli havsforskare för en dag. Här kommer både besökare och skolklasser att kunna utföra enklare experiment och bekanta sig närmare med forskningen som bedrivs i Akvariet, såsom korall- och fiskodlingen.

I nya Ocean lab kommer publiken att kunna följa arbetet med Akvariets korallodling. Foto Kristin Lidell.

– Det övergripande målet för akvariet är att våra besökare ska lära sig mer om havet – och inspireras att vara med och bevara havsmiljön för kommande generationer, säger Björn Källström.

Akvariet öppnar när museet öppnar den 10 december. Läs mer om Akvariet, Ocean lab och Korallhavet här.