Alla nyheter 30 mars 2023

Stora blå nomineras till Årets utställning

Foto: Kristin Lidell

I Sjöfartsmuseet Akvariets barnutställning Stora blå bjuds barn och deras vuxna in att utforska och lära känna havet i fem fantasifulla miljöer. Nu är utställningen nominerad till Årets utställning 2022!

Det är Forum för utställare som har valt ut Stora blå som en av tre finalister till Årets utställning. Motiveringen lyder:

”Stora blå” är en omslutande utställning för barn om klimathotet mot havet. Utan pekpinnar litar den i stället på målgruppens förmågor. Besökarens känslor väcks med sinnliga upplevelser och en relation till havet skapas. Den kan i sin tur leda till omsorg om det hotade havet. Med hela kroppen får barnen och deras vuxna komma nära och bjuds in till att utforska och upptäcka vad som finns under ytan. Genom att känna, lyssna och lukta blir havet magiskt igen.

Den här tävlingen premierar nyskapande, det ger mod att prova nytt och jag tror faktiskt det har betydelse för utvecklingen av utställningsmediet

Maja Björk Lindahl, utställningsproducent

– Jag kan inte nog uttrycka min stolthet och glädje över detta uppmärksammande – vår väg från första mötet med att skriva en projektplan till att justera den sista belysningen har ibland varit vindlande, men alltid på stadiga och modiga ben. Att hålla fast vid vår ambition att göra skillnad och våga öppna upp för det ovissa ledde oss hit, säger Maria Aunell, som producerat utställningen tillsammans med kollegan Maja Björk Lindahl.

– Den här tävlingen premierar nyskapande, det ger mod att prova nytt och jag tror att det har betydelse för utvecklingen av utställningsmediet, säger Maja Björk Lindahl.

En populär del av utställningen har varit den lugna meditationshörnan där barnen kan ligga på kuddar på golvet och meditera med havet. Flera besökare har uttryckt en önskan om att kunna ta del av meditationen hemifrån, varför museet nu har tillgängliggjort avslappningsövningen på webbplatsen.

Att meditera med havet är en omtyckt del av utställningen. Foto: Kristin Lidell

Prisutdelning på Museernas vårmöte 25 april

Priset delas ut av föreningen Forum för utställare till den utställning från 2022 som bäst anses utveckla utställningsmediet utifrån kriterierna: Berättelse, Gestaltning, Publikvänlighet och Metod. Övriga finalister är Sven-Harrys konstmuseum för utställningen ”Kraftverk – hantverk i en ny tid” och Trafikförvaltningen Spårvägsmuseet för utställningen ”Tillsammans på vatten, vägar och spår”. Vinnaren utses på Museernas vårmöte 25 april.