intervju

”Det känns som att träffa mina släktingar igen”

Möt Min Jeong Ko, som står bakom idén till utställningen Haenyeo – Havets kvinnor.

Min Jeong Ko och Sooni Kim, som har donerat föremål till Sjöfartsmuseet Akvariet, framför Jeju Haenyeo museum 2019. Foto: Privat

Min Jeong Ko är uppvuxen på ön Jeju i Sydkorea och hennes farmor tillhörde dykargruppen haenyeo. Hon har samproducerat utställningen Haenyeo – Havets kvinnor tillsammans med Sjöfartsmuseet Akvariet och vill att publiken ska hitta inspiration, styrka och mod av dykarkvinnornas sätt att leva med havet.

Vad handlar utställningen om?

– Havets kvinnor skildrar en yrkesgrupp av kvinnor som fridyker för att fiska och skörda havets växter. De dyker helt utan modern teknik, vilket är en tusenårig tradition på ön Jeju i Sydkorea. Utställningen lyfter fram vikten av hållbart fiske och stark gemenskap och frågar oss hur vi tar del av ansvaret för att leva tillsammans med havet. I utställningen möter publiken dykarkvinnor genom fullskaliga fotografier tagna av Hyung S Kim. År 2017 donerade också Jeju:s lokala forskare och poet Sooni Kim sin föremålssamling till museet och utställningen för att sprida kunskap om kulturarvet och ge besökarna påtagliga upplevelser av föremålen. Jag är också extra glad för att utställningen kommer att visa Hee-young Kos nya dokumentär, ”Legend of Water Flower” som porträtterar vänskap mellan en gammal dykarkvinna och en 60 år yngre dykarkvinna och vittnar om förändringar i havet.

Sunok Kang är en av dykarkvinnorna i utställningen. Foto: Hyung S Kim.

Jag hoppas att besökarna gör kopplingar till denna tusenåriga kultur och frågorna om vad vi gör för att leva i bättre balans, mellan människor och med naturen och djur.

Min Jeong Ko

Vad har du själv för relation till kulturen?

– Jag kommer från ön Jeju och min farmor tillhörde dykargruppen Haenyeo. Jag har varit idéskapare och skrivit underlag till utställningen. Sedan 20 år är jag bosatt i Göteborg och just nu jobbar jag som högstadielärare i bild.

Hur fick du idén till utställningen?

– Jag fick idén för snart 20 år sedan, när jag kom till Sverige och pluggade museivetenskap och tog intryck av nya tankar att representera röster och kulturer i utställningar. Men åren gick och jag skaffade familj, pluggade vidare. Under en filmfestival på Hagabion 2017, som arrangerades av konstkollektivet Globala tanter, mötte jag filmaren Hee-young Ko som introducerade mig till fotografen Hyung S Kim och hans mångåriga fotoprojekt. Konstnärerna hade arbetat på Jeju, väldigt nära dykarkvinnorna. Då visste jag att tiden var rätt för att förvekliga utställningen. Det är också fantastiskt att utställningen sedan fick nya riktningar, tack vare samarbetet med Sjöfartsmuseet – och blev till en berättelse om havet vi alla delar.

I den turnerande utställningen har det funnits ett interaktivt ”önsketräd”, där publiken delat med sig av sina önskningar. Här syns ett urval av publikönskningar från utställningens turné. Foto: Min Jeong Ko

Vad vill du förmedla till publiken genom utställningen?

– Det är inte lätt att porträttera en kultur, en grupp av människor genom en utställning. Det har funnits utmaningar med detta. Men jag hoppas att besökarna gör kopplingen till denna över tusen år gamla kultur och de många frågor om vad vi gör för att leva i bättre balans, mellan människor och med naturen och djur. Jag hoppas att publiken kan hitta inspiration, styrka och mod från sättet att leva med havet. Jag är stolt över att vara en del av denna kultur och att kunna dela den med publiken och hoppas att denna urgamla tradition lever vidare.

I utställningen möter publiken dykarkvinnor genom fullskaliga fotografier tagna av Hyung S Kim. Foto från utställningen när den visades 2018 på Sjöfartsmuseet Akvariet.

Min Jeong Ko

Utställningen har varit på turné i flera år, hur känns det att den öppnar i Göteborg igen?

– Det känns ganska otroligt, det känns som att träffa min hemstads släktingar igen! Vår utställning öppnade på Sjöfartsmuseet Akvariet 2018 och fick sedan resa vidare till Stockholm, Umeå, Malmö och till och med Helsingör i Danmark. Det är nästan som i en dröm, så roligt att intresset varit så stort och utställningen har fått chans att turnera till så många spännande platser. Rent privat har processen av utställningen gett mig chans att återigen möta min farmor, som dog när jag var ung, och känna hennes mod och hennes starka gemenskap med sina dykarkollegor.

Haenyeo – havets kvinnor visas 9 mars – 18 augusti 2024 på Sjöfartsmuseet Akvariet. Utställningen är producerad av initiativtagaren Min Jeong Ko och Sjöfartsmuseet Akvariet. Utställningen visades på museet en kort period 2018, därefter har den bland annat visats på Kvinnohistoriskt museum i Umeå och på M/S Museum för Sjöfart i Helsingör.